CONTENT = KING
“Content-marketing is de kunst om precies te begrijpen naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is. Je speelt in op deze behoefte met content die én de helpende hand biedt én verband houdt met de aanschaf of het gebruik van jouw producten of diensten. Deze content bied je vervolgens aan via een doordachte mix van online en offline middelen en (sociale) media met als doel klanten aan te trekken en te binden.”
Aldus content-marketing-bureau ‘Van de inhoud’. Ofwel: vind uit wie jouw klant is, zorg dat je erachter komt waar jouw klant naar op zoek is, wat hij interessant vind en met welke vragen hij zit en wat zijn allergrootste probleem is en speel daar op in.
EEN GOEDE START
Ja maar hoe dan, hoor ik je denken. Simpel! Elke dag krijg je vragen van je klanten, veelal precies dezelfde. Deze beantwoord je offline in je salon maar het antwoord kan ook zeker waardevol zijn voor jouw volgers en jouw klanten. Schrijf de vraag direct op, want geloof me: aan het einde van de werkdag ben je hem weer vergeten. Later kun je hem uitwerken in een Facebook- post. Wil je nog meer doen met datzelfde stukje content? Schrijf er dan een blog over voor op je website. Zo wordt je site ook meteen beter vindbaar in Google. Ook kun je een quote uit het blog met een foto op je Instagram-account plaatsen; natuurlijk met link, zodat ook de meer visueel ingestelde mensen getriggerd worden. En ga je helemaal all the way, neem dan ook nog een kort filmpje op – twee minuten is meer dan genoeg – waarin je de vraag beantwoordt en plaats deze op YouTube, Facebook en Instagram.
BEELD
Je eerste terugkomende en vooral ook leerzame topic is binnen. En het tweede volgt nu, want wiens tijdlijn staat nu niet vol met mooie ‘voor’- en ‘na’-foto’s van het knipwerk. Maar vergeet ook zeker niet om ook je eigen gezicht te delen.
Mensen kopen immers van mensen. Foto’s met mensen erop doen het daarom heel erg goed. Dus knip eens een foto met je trimklantje, van een leuke gebeurtenis op de werkdag, van je middagpauze, je ochtendwandeling met je eigen hond, languit op de bank met je kat, tijdens een bijscholing en ga zo maar door. Hoe onbelangrijk zaken ook lijken: je klanten vinden het leuk om te zien wie de mensen achter het bedrijf zijn. Probeer het maar eens uit.
VERSCHIL MOET ER ZIJN
Tot slot, of eigenlijk om te beginnen, is er nog een top-manier om je contentplanner makkelijk te vullen. Namelijk met inhakers.
“Een inhaker is een uiting van een merk, bedrijf of organisatie (meestal op social media), die verwijst naar een nieuwsfeit of gebeurtenis. De Engelse vertaling ‘newsjacking’ geeft eigenlijk prima aan wat merken met inhakers beogen: nieuwskaping. Dat houdt in dat je als merk meelift op het ‘succes’ van nieuwsgebeurtenissen. Alle ogen zijn op het nieuws gericht en jij krijgt daardoor gemakkelijker je boodschap aan de man.”
Aldus social media-bureau Coosto die een gratis te downloaden inhaakkalender op hun site aanbiedt. Denk hierbij aan alle bekende feestdagen zoals kerst, Pasen en natuurlijk dierendag en de seizoenswisselingen. Maar ook aan de minder bekende dagen als Wereld Knuffeldag (want wie knuffelt er zijn dier nu niet graag), de Week van het Geld (een mooie manier om eens aan te kaarten wat er komt kijken bij een trimbeurt) of Wereldboekendag (deel jouw leukste honden/kattenboek) en de Internationale Dag van de Fotografie (deel jouw laatste foto van je huisdier).
Zoek aan het begin van het jaar een leuke contentkalender uit, of maak er zelf een, vul hem aan met dagen die voor jou nog speciaal zijn denk hierbij aan je verjaardag, die van je eigen dier en de oprichtingsdatum van je bedrijf, allemaal mooie redenen voor een post. Ga vervolgens even goed zitten voor het maken van leuke content,
plan het in en je zichtbaarheid voor de komende tijd staat als een huis.
En nu aan
Hup aan de slag met je contentkalender! Plan in zodat je niet elke dag veel tijd kwijt bent online, vlecht daartussendoor leuke foto’s uit je salon, speel in op nieuws en zorg dat je volgers betrokken raken. Gebruik daarom ook zeker zo nu en dan een vraag; niet te moeilijk want een antwoord geven moet laagdrempelig zijn, en verkopen maar. Want door zichtbaar te worden, kweek je vertrouwen waardoor je volgers aantrekt en waardoor ze uiteindelijk klant worden. Vervolgens bind je deze klanten en worden zij je ambassadeurs!
Bekijk hier het originele artikel met de contentkalender. Gebruik deze contentplanner als inspiratie om snel van start te gaan met jouw eigen kalender! Hang hem op je prikbord, bewaar een screenshot op je telefoon of maak een Excel-sheet met jouw eigen posts.