Waarom je als kattentrimmer meer nodig hebt dan alleen vakkennis

Toen Anouk vijf jaar geleden haar kattentrimsalon, Kattentrimsalon sKATtig, begon, had ze één duidelijke droom: stoppen met haar zware baan als IC-verpleegkundige en volledig kunnen leven van haar passie voor katten. Daarnaast was Anouk ook paraveterinair (dierenartsassistente), en ze wilde haar werk in de dierenartspraktijk graag combineren met een goedlopende trimsalon. Haar trimsalon leek de ideale oplossing om haar lichaam te sparen en toch een stabiel inkomen te hebben. Maar na vijf jaar had ze gemiddeld slechts negen klanten per maand.

“Ik had verwacht dat het gewoon tijd nodig had om een klantenbestand op te bouwen. Dat mensen er wel achter zouden komen dat ik er zou zitten. En dat ik via via aan klanten zou komen. Ik richtte een kamer in mijn huis in als salon, bouwde zelf een website, postte wat op Facebook en zelfs op Instagram…” vertelde Anouk tijdens één van onze sessies in het traject. Maar ondanks haar inspanningen bleef het succes uit.

Goed kattentrimmen is niet genoeg als je klanten je trimsalon niet weten te vinden

Anouk volgde haar opleiding tot kattentrimmer niet bij Cats Class – mijn opleiding bestond toen nog niet. Ze leerde daar hoe ze goed kon trimmen, maar het ondernemerschap kwam niet aan bod. En dat brak haar op. Jaren later kwam ze bij mij terecht en mocht ik haar helpen met het Boost je trimsalon-traject. Een traject waarin ik kattentrimmers leer hoe zij aan klanten komen – ook en misschien juist wel voor trimmers die niet de opleiding bij Cats Class hebben gedaan.

“Ik had gewoon te weinig klanten in mijn salon,” vertelde Anouk in haar review na afloop van het traject. “Wendy gaf me vooraf al veel tips waarmee ik meteen aan de slag kon. Logische dingen misschien, maar ik had het gewoon nodig om te horen dat ik ze écht moest doen. Ik noemde mezelf een kneus in marketing, maar Wendy gaf me een eyeopener: je kunt marketing niet negeren, zelfs niet als het niet je ding is. Ze zocht samen met mij naar acties die haalbaar waren voor mij, zodat ik het kon volhouden.”

Met die aanpak groeide Anouk in slechts 10 maanden tijd van gemiddeld 9 klanten per maand naar maar liefst 35 klanten per maand.

De 3 grootste uitdagingen van een eigen kattentrimsalon

In het traject hebben we samen gewerkt aan de grootste uitdagingen waar ze tegenaan liep:

  1. Onbekendheid van haar trimsalon: Veel mensen wisten niet eens dat kattentrimmers bestonden, laat staan dat ze haar salon konden vinden.
  2. Weinig online zichtbaarheid: Anouk plaatste wel berichten op social media, maar zonder strategie en zonder haar ideale klant echt aan te spreken.
  3. Gebrek aan focus: Zonder duidelijke doelen voelde marketing als tijdverspilling. Ze wist niet wat wél of niet werkte.

Een van de grootste eyeopeners voor Anouk was het warm houden van klanten en contact blijven houden met hen. “Ik was bang om ze lastig te vallen. Daarom durfde ik het niet, maar ik kreeg zoveel leuke reacties van mensen toen ik dat ging doen,” vertelde ze. “Facebook- en Instagram-acties waren ook dingen waar ik niet handig in was, maar door de begeleiding ben ik daar nu veel beter in geworden. Het heeft al meer klanten opgeleverd, en ik merk dat het begint te groeien.”

Ondernemerschap is de gouden sleutel naar een goedlopende trimsalon

En dat gebrek aan focus en kennis over ondernemerschap is precies wat ik ook zag bij mijn eigen cursisten. Na vier jaar en meer dan 100 cursisten in mijn Cats Class kattentrimopleiding merkte ik dat veel van hen uitblinken in hun vak, maar dat sommige trimsalons niet van de grond kwamen. Dat zette me aan het denken: goed kunnen kattentrimmen maakt nog geen goede ondernemer. En zonder dat ondernemerschap mis je de gouden sleutel naar een goedlopende trimsalon. Daarom integreer ik in mijn opleiding niet alleen de praktische kant van kattentrimmen, maar ook hoe je jouw eerste klanten aantrekt en succesvol een bedrijf runt. Zo kun je direct met focus en vertrouwen van start gaan.

Hoe mijn opleiding jou een vliegende start geeft

  • 1-op-1 businesscoaching: Tijdens de opleiding spar je met mij. Met 15 jaar ervaring in diergerelateerde bedrijven – van een trimsalon en kattenhotel tot een webshop – leer ik je wat werkt en wat niet.
  • Gerichte strategieën: Geen tijd verspillen aan acties die niets opleveren. Je leert precies wat nodig is om jouw eerste klanten aan te trekken.
  • Een vliegende start: Door mijn praktische ondernemersmodule weet je precies wat je moet doen om na je diploma als een speer van start te gaan.

Zo voorkom je dat je vijf lange jaren wacht op klanten of later ontdekt wat je anders had moeten doen. Je gaat direct met focus en kennis aan de slag.

Kom naar de Lunch & Learn en stel al je vragen

Kom dan naar de Lunch & Learn op 13 december. Tijdens deze sessie kun je ervaren hoe jouw leven eruit kan zien als kattentrimmer. Stel al jouw vragen aan Hennie en mij – samen goed voor 30 jaar ervaring in trimmen en ondernemen.

Meer weten? Kijk dan op catsclass.nl/lunch-learn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *