Een jaar lang ging ik niet naar de kapper. Er kwam gewoon steeds iets tussen. In dat jaar heb ik ontelbare keren staan balen om mijn coupe. Mijn haar groeide door, voorbij de onmogelijke lengte, en herinnerde me eraan dat ik dat lange haar goed kan hebben. Maar als ik nu mijn nieuwe kapper vraag om het lang te laten, weet ik wat het antwoord zal zijn: “Je had eerder moeten komen, nu kan ik alleen nog de dode punten eraf knippen.” En geloof me, daar baal ik van. En mijn kapper ook.
Als kattentrimmer weet ik dat maar al te goed. Ik zou het liefst willen dat alle katten met een mooie coupe de trimsalon verlaten, maar soms kom je gewoon te laat, hoe hard je ook je best doet. Preventief een afspraak maken in de kattentrimsalon? Dat doet niemand.
Net als bij de tandarts: Preventief kattentrimmen vergeten mensen vaak
Net zoals ik te laat was bij de kapper. Een slecht kapsel is voor mij geen reden genoeg om direct een afspraak te maken. De enige reden waardoor ik wel acuut een afspraak maak is als ik pijn heb. De tandarts bijvoorbeeld bel ik niet zomaar voor de preventieve controle, maar bij tandpijn vergeet ik hem echt niet te bellen. En daar zit nou net het probleem voor de kat.
Kattentrimmer wordt vaak te laat gebeld: Klitten en pijn voorkomen
Pas als een kat pijn heeft, bellen ze de kattentrimmer – maar dan is het vaak te laat. Mijn eigen pijn dwingt me om een afspraak te maken, maar katten kunnen dat zelf niet doen. Ze zijn afhankelijk van hun baasjes, en katten zijn meesters in het verbergen van hun pijn. Ze laten het vaak niet zien, en dat maakt het voor baasjes moeilijk om te zien wanneer het tijd is voor een trimbeurt. Wanneer een eigenaar uiteindelijk belt, weet ik meestal al één ding zeker: ze zijn te laat, veel te laat.
Te laat bij de kattentrimmer? Wat je kunt verwachten bij achterstallige zorg
En dan willen ze ook nog dat ik hem niet te kort trim… Natuurlijk help ik ze graag, maar het zou zoveel prettiger zijn geweest als ze eerder contact hadden opgenomen. Vaak merkt een eigenaar de eerste klitten niet op. Het is extra frustrerend wanneer die klant dan ook nog zegt: “Ik wil hem niet te kort laten trimmen.” Een verzoek dat ik maar al te goed ken van mijn eigen bezoek aan de kapper.
De uitdaging voor een kattentrimmer: Klitten en pijn bij katten
Maar ik ben al blij als ik de kat überhaupt kan trimmen. Als een kat vol zit met klitten en ik mijn handen niet meer door de vacht krijg, weet ik dat het een uitdaging wordt. Zelfs na 14 jaar ervaring vraag ik me soms nog af hoe ik met mijn tondeuse een ingang kan vinden onder het vilt, terwijl ik hoop dat ik snel genoeg klaar ben voordat de kat er genoeg van heeft. De tijdsdruk is er altijd.
Scheren of ontklitten? Een kattentrimmer kiest voor de kat
Met pijn in mijn hart zet ik de tondeuse in de kattenvacht. Net als mijn kapper doe ik het met tegenzin, omdat ik weet dat dit voorkomen had kunnen worden. Maar hier komt het grote verschil: ik heb nooit pijn gehad door mijn haar, terwijl de geklitte kat dat wél heeft. Klitten trekken namelijk aan de huid, net zoals strak ingevlochten vlechtjes pijn kunnen doen of haartjes in je nek die vastzitten in een ketting of trui. Hoe voorzichtig je ook bent, ontklitten doet pijn, omdat de huid van een kat dun en losjes op de spieren zit. Je trekt dus altijd een beetje aan de huid.
Waarom scheren vaak de beste keuze is bij kattentrimmen
Maar beter dat ik de tondeuse gebruik, dan dat de kat pijn heeft door ontklitten. Omdat ik wil dat de katten op mijn trimtafel zo min mogelijk pijn hebben, kies ik ervoor om te scheren in plaats van te ontklitten, ook al gaat er dan meer haar verloren. Ontklitten doet pijn, scheren niet. Scheren gaat snel, is pijnloos, en zorgt ervoor dat er geen onnodig haar wordt uitgetrokken. Dit gaat helaas vaak aan klanten voorbij.
Kattentrimmen is ook voorlichting geven aan klanten
Een goede kattentrimmer leert dit ook aan haar klant. Daarom is het belangrijk dat een kattentrimmer niet alleen goed kan trimmen, maar ook goed kan voorlichten. Als kattentrimmer moet je de klant uitleggen dat hun kat pijn kan hebben, ook al zie je dat niet meteen. En dat scheren, hoe drastisch het ook lijkt, vaak de katvriendelijkste oplossing is. Want hoe voorzichtig je het ook probeert, ontklitten doet altijd pijn.
Hoe je klanten kunt helpen problemen te voorkomen
Elke keer geniet ik weer als ik zie dat het kwartje valt bij mijn klanten. Ze zien waar de vacht begint te klitten, voelen zich schuldig dat ze niet eerder actie ondernamen en zijn uiteindelijk opgelucht als ik de tondeuse tevoorschijn haal. Ze krijgen een blije kat terug, vooruit, met kale plekken, maar ze weten nu hoe ze dit in de toekomst kunnen voorkomen.
Opleiding Kattentrimmen: Leer voorlichting geven en klanten binden
Om ervoor te zorgen dat jij ook veel kwartjes ziet vallen bij je klanten, besteden we in onze opleiding ‘Kattentrimmen in de praktijk’ veel aandacht aan voorlichting. We zorgen ervoor dat jij als kattentrimmer 100% begrijpt hoe je kattenvriendelijk werkt en hoe je dit uitlegt aan je klanten. Dit zorgt niet alleen voor blije katten en tevreden klanten, maar helpt ook om je salon te vullen met vaste klanten. Door deze kennis te delen, bijvoorbeeld op je social media, maak je katteneigenaren bewust van de risico’s van klitten. En je raadt het al: als zij weten dat hun kat last heeft van deze problemen, wat gaan ze dan doen? Precies, een afspraak maken bij jou.
Benieuwd hoe ik ervoor gaat zorgen dat jij precies die trimmer wordt waar alle kattenbaasjes in jouw buurt op zitten te wachten. Die klanten die staan te springen om een plekje in jouw trimagenda?
Ik laat het je zien tijdens mijn gratis webinar op zaterdag 9 november. Doe je mee?